söndag 6 juni 2010

2000 Julgranar

Trodde verkligen inte att jag skulle behöva ta i en jugran förrän nästa jul, men ack så fel man kan ha. Vi har nätat klart garaget och säkerligen förankrat nätet med minst 2000 s.k. Julgranar. Tummen är lite öm... Putsning av garaget får bli någon gång framöver, lite svårt att tidsboka det nu. Men grundningen bör iaf bli inom kort.

Jag har även börjat montera elen, alltså dra slangar och monterat apparatdosor och kopplingsdosor. Nuförtiden så köper man slang med fördraget kablage, himla smutt uppfinning. Dock så drar jag vanlig tomslang till rörelsesensor, skymningsrelä och nätverksuttag. Upptäckte att jag varit lite för optimistisk vad gäller böjar på slangen. Tvärstopp när jag försökte trycka igenom kabeldragarslangen. Var tvungen att skicka igenom en tråd med hjälp av dammsugaren. Himla praktiskt tips.



Kommande vecka blir den första av två hektiskta veckor. Vi har fått en 3:dje grävmaskinist som upptäckte lite knasigheter med befintlig rördragning, så han började med att gräva upp lagda rör. Dessutom hade det lokala energibolaget bestämt sig för att vi skulle vara pilotkunder när de skulle köpa billigare böjar att dra fjärrvärmen i. Vi hade fått ett par böjar som var märkta 90 grader, men i verkligheten var de endast 70 grader. Så går det när man köper billigt sk-t. Tur att nya grävmaskinisten var med på noterna och upptäckte det omgående. Annars hade vi tydligen fått spätta upp och fixat i efterhand...

Ett par spännande veckor framöver, vi håller tummarna att allt går vägen så vi kan gjuta stora plattan den 18:e Juni.

/Thomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar