lördag 10 juli 2010

Mina hjältar

Jag beundrar Thomas, Gert, Alex, Daniel och Mats som kämpar med vårt hus i denna värme! Även Anton, Andreas etc som hjälpte till häromkvällen!
Har skickat med saft och is och kakor som lite pepp. Och matbackarna brukar komma tillbaka tomma och det är skönt :)

Nu kan man gå IN i vårt hus-skal och det är spännande. Oj, vad litet - jaha de här fönstren kommer i DEN vinkeln, oj vad mysigt i solhörnan i sydväst (så här års i alla fall:) och HUR skall vi ens få in SÄNGEN i sovrummet nere? :)


All min beundran till Gert o Alex som skjuter upp sin semester ett par dagar för vår skull!!! Jag fäller nästan en tår.

I morrn skall Thomas och Mats börja grundputsa / slamma garaget. Skall bli spännande att se garaget ändra skepnad.

Sitter här och har förra avsnittet med Ernst på TV:n. Intressant med trädgårdstipsen. Jag vill så gärna ha terassen i nivå med huset så man kan rulla ut en serveringsvagn utan att stöta på nån tröskel. "Lyssna nu vad de säger på TV!" sa jag till Thomas. Han är dock så härligt praktisk. Så där som jag strävar efter också. FUNKTION skall alltid gå före DESIGN. Hur blir det när det regnar om man har terassen i samma nivå? Stänker det upp mer? Hur blir det med snö? Man vill ju gärna förtränga sånt nu :)

Kalksten skall vi ha i burspråket/hallen. Bra tips av Ernst också att man bör lägga ton i ton. Så att det inte blir "Hej, vad vill man HÄR egentligen, är det fogen eller stenen som är grejen?!" (Han är så vis Ernst :))

Trä målat med järnvitriol hade han också. Hoppas att jag snart får till mitt ram-projekt. Skall köpa två olika bredd plankor. Måla i järnvitriol och brun olja och sen spika tavel-ramar. Sen skall jag rama in min Örjan Håkansson, Erik Ohlsson och sen har jag köpt en Bugbox från Hagendornhagen. Man kan ju inte jobba som systemtestare och inte sätta upp "buggar" på väggen :) Dock tar jag inte alla för då kanske det liknar Anticimex huvudkontor.


Go'natt / Nilla

5 kommentarer:

  1. Nej nej nej, inte terassen i nivå med huset. Det skall inte stå vatten mot fasaden, sockeln är ju ngt helt annat. Heja Thomas! Den där Ernst...

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha :D Ja man får ju aldrig se "Vad hände sen?" med Ernst ... Tack för tipset! Jag får väl bära och bära fram och tillbaka då ... suck :)

    SvaraRadera
  3. Vi har uteplatsen ca 10 cm under plattan. Då "vi" brukar slå cement på sockeln och skura ihop det med putsbruket vid snutputsning och har fått problem med det hos två kamrater kommer vi klä sockeln med kalksten istället. Hos den ena kamraten har det blivit missfärgningar/ser ut som att fasadfärgen vill släppa vid uteplatsen. Den andra har fått frostsprängning i putsbruket ovanför cementen/sockeln. Vi tolkar det som att det sugs upp fukt från uteplatserna (de har fall) upp i cementen (och tydligen vidare upp i putsbruket). Då vi redan gjutit uteplatsen och inte känner för att bila ned avrinning mellan uteplats och fasad väljer vi att testa med kalkstensklädd sockel.

    Ernst gör en del fina lösningar, men jag orkar inte med hans enorma entusiasm, överdrivna positivism och irriterande röst & kroppsspråk/gester. Dessutom sätter han ju en massa griller i skallen på sambon som då kommer med an massa idéer som inte stämmer överens med ursprungsplanerna. ;)

    /Pucko

    SvaraRadera
  4. Ha ha ha, du menar att du inte fastnat för hans ljuva citat :) Kirchsteiger och Timell - många sambos som tycker saker om dem :) Vi skall ta till oss dina tips. Ernst gör mycket fint. Hans kalkstensbord skulle jag gärna vilja ha. Får bli det i stället för terass :)

    SvaraRadera
  5. Här ser det ut som att tanten avser beställa kalksten att göra krukor av. Som väl är inga bord ännu. Imorgon inleder hon dock en betonggjutar-kurs tillsammans med en drös vänner. Jag har en teori: det kommer finnas mycket krukor hos oss när vi år 2014 överlevt första sommaren i huset... ;)

    SvaraRadera