lördag 24 juli 2010

Takpannor och golv

Min byggare har tagit sig ledigt ett par dagar så vi fixar småpyssel. I dag har vi bestämt oss för Gotlandsgolvet med alla dess för- och nackdelar. Plus är genuint, fint och mjukt att gå på. Minus är omsorgskrävande, ganska dyrt och ... mjukt om man tappar nåt hårt...


Takpannor blir Benders enkupiga Exclusive. Jag tycker obehandlad och Thomas tycker behandlad. Jag vill helst att det skall se så naturligt ut som möjligt men med argument som: "Varför tror du Snicken håller på att ta bort obehandlad från sitt sortiment" så får jag väl inse och åka ut på landet och titta på Gotlandsgårdarna med obehandlade takpannor. Eller .. där har de säkert tegelpannor... handgjorda... Fint är det när de är mer oranga än plastigt röda i alla fall. Men ... lite måsskit på det så blir det väl bra.


Jag har mailat en tjej på Gotlands museum och frågat om man som markägare kan få reda på vad de hittade på vår tomt när de gjorde utgrävningar där 2006. Tänk vad spännande att få konkreta fakta, att de hittat nån kruka eller nåt från cirka 2000 år sen i jorden just på vår tomt. Tänk om de även har foto man kan få se! Sen skall jag åka till Arkivcentrum och se om det finns bilder från senare tid, när det varit militärens övningsfält.



/Nilla

1 kommentar:

  1. Vad spännande. Jag hoppas att du kan få reda på mer om utgrävningarna.

    SvaraRadera