onsdag 29 september 2010

Dörr på plats!

Oj vad fin den är - vår nya par-dörr från det lokala företaget Klinte Glas. Syns kanske inte så bra på bilden då det redan börjat skymma. Jag o Thomas gick runt på tomten och satte ut pinnar som markering inför morgondagens möte med Skanska. Jädrans vad effektiva vi blev för jag skulle vidare till föräldramöte på dagis och han skulle gå in till Mats och fortsätta bygga. Vi får se om den effektiviteten visar sig på trädgårdens resultat :)


Nymonterad dörr med en riktigt duktig byggare framför

 Vi skall ha färdig gräsmatta, asfalt på garageuppgarten och de gjuter grund i sydvästra hörnan så klurar vi sen på om vi lägger plattor eller får råd till kalkstensflis. Halvrund rätt stor trappa, ett trappsteg (gjuter byggarna själva sen). Framme lägger vi en cirka femton centimeter klack/mur så att den sluttande lilla tomten sen kan jämnas till en icke slutande liten tomt :). Sen någon meter rabatt fram och längs västra sidan.

Vecka 41 skall de komma så sen skall vi vattna och vattna (och tydligen VÄLTA har jag läst) för inte blir det en regnig höst, nej då jag lovar.

/Nilla

7 kommentarer:

  1. Wow, så fint!!! En dag ska jag också ha dubbeldörr :)!

    SvaraRadera
  2. Tjipp!

    Har ni klurat på att låta gjuta uppfarten istället? Man tenderar att alltid parkera på samma ställe, brukar bli lagom fint på sommaren med varm o mjuk asfalt. Är det färgen ni är ute efter kan man alltid piggmentera. Nilla, inga rabatter längs med fasaden hoppas jag? ;) Klart ni skall ha flis, förstår inte visionen om att ni bygger huset jag själv trodde jag skulle ha som vuxen. :) Klacken på framsidan kommer bli en läcker detalj, läcker och funkis! (som min Tant ungefär, haha)

    Thomas:
    Ang kondensisoleringen så är det en "strumpa" som träs på spiroröret (helt riktigt på den kylda luften FRÅN modulen med återvinning av värme) o finns i flera dimensioner, de brukar vara 5 meter. Det är ett hölje i metallfolie så inte fukt tar sig igenom åt ngt håll (diffusionstät) och invändigt ligger det en lång rullad (finns en skarv längs strumpan således) isoleringsskiva. Höljet stoppar fukt/fuktig luft och isoleringen invändigt förhindrar att höljet istället för röret blir kallt. Detta förhindrar att det bildas kondens på röret/höljet som löper i mellanbjälklag, tak och innerväggar, inga bra platser att konstant få blöta av vatten. Strumpan hittar du sannolikt på Snicken, annars får de likt KG ta hem den. Kapas lättast med en helt vanlig sax (ta inte Nillas finaste sy-sax bara). Ta även hem en förminskning (nippel - nippel) o tryck den försiktigt på plats i spirorörets mynning utan att den fastnar för gott, därefter mha Nilla klär du röret med strumpan från hållet med förminskningen. Förminskningen reducerar kraftigt risken för att isoleringen fastnar på rörets kant o blir en klump. Sker det får du klippa av strumpan o fortsätta när du rättat felet. Skarvarna kan troligen tejpas med silvertejp, men det finns speciell tejp till detta (en rulle kostar ungefär som en hel kartong-silvertejp dock) som jag rekommenderar. Skall du inte ha galna längder tejp finns det en rulle att ärligt stjäla från hos oss. Därefter lämnar du tillbaka förminskningen. ;)

    /Pucko

    SvaraRadera
  3. Suck, givetvis menade jag:
    Klart ni skall ha flis, förstör inte visionen om att ni bygger huset jag själv trodde jag skulle ha som vuxen. :)

    Förlåt!

    /Pucko (ngn som nu börjar förstå mitt smeknamn sambon gett mig?)

    SvaraRadera
  4. Mitto, betong på upppfarten skulle ju vara mkt fint! Grått istället för svart. Måste finnas en orsak till att inte Vägverket har betong på vägarna om det är starkare? Förmodligen .... priset?!

    Inga rabatter mot huset ;) Där blir det 30 cm grus.

    Tack för tipsen!

    Annette: Kul att du gillar vår dörr! Starkt jobbat att du körde tre varv på ditt förra cross-race! Du är beundransvärd.

    SvaraRadera
  5. Älskling, det blir 30 cm tumlad marksten mot huset. Väl...? ;-)

    /Thomas

    SvaraRadera
  6. Jo, när man har bråttom så kallas allt för "grus" ... i min värld i alla fall ... förhoppningsvis inte i grävarens...

    SvaraRadera
  7. Hihi, bra fråga och troligen ett par från mig rätt dåliga gissningar. Men den främsta orsaken är troligen att vi inte använder en uppfart och en väg på samma sätt varpå det finns olika krav på egenskaper o möjligheter till underhåll. En uppfart har ett större behov av en långtidstryckhållfasthet (vi parkerar inte på vägar men väl på den sk Åhléns-parkeringen o där syns det hur det blir om underarbetet inte är 120%-igt) och dess yta slits inte nämnvärt av att vi skottar eller kör på den så vi behöver inte laga/åtgärda slitytan. Betong är inte farbar samma dag den lagts o den kan inte gjutas i större stycken utan skarvar (man vill inte få en känsla av att åka tåg i en bil).

    Vågar gissa att betong med marginal blir billigare nere på sista raden för en uppfart om den redan idag håller bygg-standard. Jag vill dessutom ha samma långtidstryckhållfasthet framför garaget som i garaget om jag väljer att lägga ngt annat än grus framför garaget, det sägs att bilen oftare står framför garaget än i garaget. :)

    I kommande garage skall vi definitivt inte ha asfalt iaf. ;)

    Möjligen tvättat grus framför huset tillsvidare. *drabbad av dålig fredags-humor*

    Trevlig bygg-helg o bygg-fri fredag!

    /Sitter i "Pumpen" till kl 20:15 idag

    SvaraRadera