måndag 10 maj 2010

Syttende mai!

På Norges nationaldag så kommer Skanska och börjar med markarbetet till huset. Spännande! Tänk att de fick loss maskiner även till huset nu på vårkanten när det är många som vill bygga. Det blir en Cat 312 på band fick jag lära mig, skall tydligen vara väldigt bra för ändamålet :)

De duktiga byggarna nådde i mål med garaget i helgen (att få det tätt, putsning av fasad sker längre fram) Starkt jobbat! Kallt var det också. Port är beställd och Gotlandsdörren sitter på plats på sidan. Jag fick åka snabbt därifrån för jag tål inte se någon klättra på tak bara sådär ...


Är det en myling, en sotare eller helt enkelt Persson på taket? :) Vi kom dit med lunch och kunde sitta i lä under det halva taket :)

Två fikakompisar - Mommo & Mira


Tittut! Min pappa langade plankor i ett huj!

Forts. min Kom-i-håg lista:
Kollat standardkulör till fönsterkarmar och dörr på Snicken idag. "Antracitgrå" kändes mörk och "Natur" kändes för ljus. "Signalgrå" får det bli. Då spar vi ca. 15.000 kronor i stället för en specialkulör med lite mer grön. Blir nog fint med svart tegeltak till det.



Har ringt till Slite Stenhuggeri. De tar cirka 380 kr kvm för Kalkstensflis. Så får man lägga till markarbetet plus lite till om man inte vill pussla dit flisen själv.

Fick ett roligt tips från bloggen Villa Stratomta om att kolla upp historia kring området där vi skall bygga. Thomas & Mats håller på att skrämma upp mig och säger att det spökar, att borrmaskiner flyttar på sig och material försvinner och när pappa sa att detta nog varit ett militärt exerciseområde, sa jag: -Va? Exorsistområde?! : ) Skall åka till Arkivcentrum någon lunch och leta -det blir roligt. En äldre kollega frågade ju mig om vi skulle bygga vid hästhagarna(!) Eh ... va? Men jag minns faktiskt själv Mårtenssons stall inne i Visby när jag var liten och jag är inte HELT föråldrad.

I veckan skall vi markera ut pinnar till eremitstugan på baksidan så att grävarna vet när de kommer.
Stugan byggs nog inte i första taget, men då kan grävarna singla upp området från start.



Fin fina eremitstugor ute på Furillen. Smälter in snyggt i omgivningen med sin järnvitriol.


/ Nilla

3 kommentarer:

  1. Jag tror signalgrått passat utmärkt med rött tak jag... :-)

    /Thomas

    SvaraRadera
  2. Tro kan du göra, för du får aldrig veta ... ;)Hoppas du har det bra på konferensen, sov gott min älskling!

    SvaraRadera
  3. Hahaha Nilla, man hör som man (inte) vill höra. Klart ni klarar er från "andra sidan" när ni bygger nytt! Finns en anledning att jag inte skaffat ett sekelskifteshus igen....
    /Annette

    SvaraRadera